به نقل از IATA (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی) کاهش محدودیت سفرهای هوایی در کشورهای خاورمیانهای و آفریقایی پایینتر از آمار جهانی بوده و دورنمای احیای سفرهای هوایی در این کشورها ممکن است تا سال 2024 میسر نباشد.
نایبرئیس منطقهای یاتا، محمد علی الباکری در خصوص پروازهای هوایی منطقه خاورمیانه و آفریقا اظهار داشت که: «محدودیتهای دولتی و قرنطینه در این کشو سبب گردیده تا تقاضای سفرهای هوایی به کشورهای آفریقایی و خاورمیانهای کمتر شود و احیای کامل سفرهای هوایی در کشورهای خاورمیانهای تا سال 2024 و احیای سفرهای هوایی در کشورهای آفریقایی تا سال 2023 طول بکشد.»
تنزل دورنمای سفرهای هوایی احتمالاً به تقاضا برای سوخت جت در این منطقه آسیب خواهد زد، بهخصوص در امارات متحده عربی که حدود ۳۰ درصد از تقاضای منطقهای برای سوخت جت در سال ۲۰۱۹ را در برداشت.
پروازهای ایرلاینهای خاورمیانه در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر، ۶۰ درصد کمتر از ابتدای سال ۲۰۲۰ بود. با این حال در مقایسه با کاهش ۹۲ درصدی در ماه آوریل بهبود دیده میشود. در آفریقا پروازها در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر ۵۶ درصد کمتر از ابتدای سال بود و پایینترین رکورد مربوط به اواسط آوریل بود که پروازها ۹۶ درصد کاهش پیدا کرد.
هر دو منطقه عقبتر از بازار جهانی هستند و پروازها در مقایسه با ابتدای سال میلادی با ۴۷ درصد کاهش مواجه شده اند.
یاتا در ماه سپتامبر دورنمای سفرهای هوایی جهانی را منفی قلم داد کرد و کاهش ۶۶ درصدی برای کل سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ را پیشبینی کرد.
بر اساس گزارش پلاتس، یاتا اعلام کرده که مسافران هوایی در خاورمیانه در سال جاری به 60 میلیون خواهد رسید. این رقم در سال 2019 حدود 203 میلیون تخمین زدهشده بود.
این در حالی است که وضعیت کشورهای واقع در اروپا کمی متفاوتتر بوده و حدود 81 درصد از پروازهای توریستی در این کشورها با کاهش محدودیت همراه شده است. یکی از این اقدامات که سبب برقراری پروازهای بینالمللی مجدد شده طرح سفرهای حبابی میباشد که نخستین بار بین دو کشور استرالیا و نیوزلند برقرار گشت.